Od Präsidenta do síně slávy

1. červen 2012

ChassisTatra.jpg 13. červen 2012 - 30. září 2012 Muzeum města Ústí nad Labem nás od poloviny června do konce září zve na výstavu o jednom lehce pozapomenutém konstruktérovi, který se proslavil nezapomenutelnými vynálezy. Že je to paradox? Možná, ale osud legendárního rakousko-českého technika Hanse Ledwinky takový opravdu byl. Pokud vás zajímají počátky i největší úspěchy značky Tatra, chcete se dozvědět více o době, kdy Prosche závidělo Tatře a láká vás exkurze do tajů historické techniky, pak právě tahle severočeská výstava je pro vás jako dělaná. 

Monarchii nastartoval benzínový Prezident…

Jaké byly počátky automobilů v Čechách? Jakou roli sehrála automobilka v Kopřivnicích a skutečně je pravda, že její věhlas nastartoval vynález jednoho jediného člověka? I na tyhle otázky nám odpoví ústecká výstava, jejím cílem je představit dějiny vývoje konstrukce a designu vozů značky Tatra od jejích úplných počátků až do poloviny 20. století, a to právě prostřednictvím životního příběhu Hanse Ledwinky. Kdo že to byl? V Rakousku narozený technik, který zemřel v Mnichově, přátelil se s Ferdinandem Porschem a obdivoval se mu prý i Hitler… Přesto se ale do dějin české techniky zapsal tak významně, jako málokdo jiný.

Hans Ledwinka stál opravdu u počátků automobilové výroby u nás: spolupracoval dokonce už na výrobě prvního sériového automobilu, který se vyráběl v Rakousku-Uhersku, konkrétně v Kopřivnici. Psal se tehdy konec 19. století a zdejší Tatra se ještě jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW). Technici, mezi nimi i Ledwinka, zde dali monarchii prvního prezidenta: automobil NW Präsident nastartoval kariéru nejen Hanse Ledwinky, ale i celé kopřivnické automobilky.

Tatra_77__Photo_archive_Tatra_Kop__ivnice.jpg

Foto: Tatra 77, zřejmě nejslavnější dílo Hanse Ledwinky. Zdroj: Tatra Kopřivnice, dostupné přes Wikipedia.

Když se Porsche podobalo Tatře

O tom, co bylo dál, se velmi podrobně dozvíte na ústecké výstavě. Shrňme ale, že v dobách konce monarchie, první republiky a protektorátu, kdy byl Hans Ledwinka technickým ředitelem automobilky, se ke Kopřivnici bez nadsázky upíraly oči všech techniků tehdejší Evropy. Svou zásluhu na tom měl zejména Ledwinkův vynález automobilu s centrálním páteřovým rámem a výkyvnými polonápravami, které mimochodem Tatra používá dodnes…

V Ústí nad Labem teď máte možnost dozvědět se nejen, jak to s Ledwinkou dopadlo, ale hlavně zde zjistíte více o době, kdy se s kopřivnickou Tatrou jezdil radit i slavný Ferdinand Porsche (proslavený zejména jako autor legendárního volkswagena Brouka) a kdy se po silnicích proháněly takové vozy, jako Tatra 77 či 87. Poznejte unikátní technická a designová řešení, která inspirovala svět – podívejte se, jako od sebe slavní konstruktéři „opisovali“ a udělejte si vlastní obrázek o české a německé automobilově technice – v Ústí nad Labem na to máte čas až do konce září :-)

  • Co? Výstava „Od Präsidenta do síně slávy. Hans Ledwinka“
  • Kde? V Muzeu města Ústí nad Labem, Masarykova 1000/3, 401 01 Ústí nad Labem
  • Kdy? Od 13. června do 30. září 2012

Pro více informací sledujte web www.muzeumusti.cz.

 Tatra_87_old.jpg

Foto: Tatra 87. V automobilu tohoto typu podnikali své cesty i Hanzelka a Zikmund. Autor: Oliver Kurmis. Zdroj: Wikipedia.

Profilový obrázek: Koncepce Tatra, revoluční vynález konstrukce podvozku z dílny Hanse Ledwinky. Autor: O. Ertl. Zdroj: Wikipedia.



Kalendář akcí

<< květen 2017 >>
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31