Seznamte se s auty generace X...

12. srpen 2012

Velorex.jpg Trabanty, velorexy, moskviče, žigulíky nebo lady: značky aut, které už dnešní generaci Y mnoho neříkají, protože z našich silnic pomalu vymizely. Byly ovšem doby, kdy se po českých a slovenských cestách až na výjimky jiné vozy zahraniční produkce téměř neproháněly. To ovšem neznamená, že nestojí za to, abychom je poznali: a právě na výlet do světa staré automobilové techniky bývalého východního bloku nás zve mladé terezínské automuzeum. 

Co jsou Leninovy sáně?!

Terezín si většina z nás spojí s něčím jiným, že s technickou expozicí. Nicméně o tom, že tohle město nám může nabídnout mnohem víc, než jen pohled do smutné historie 2. světové války, vás chce přesvědčit muzeum historických automobilů, které ve stínu terezínské Malé pevnosti funguje od září loňského roku.   

Co konkrétně můžete vidět? Tak třeba „embéčko,“ klasický „škodovácký“ automobil, kterých se mezi lety 1964 až 1969 vyrobilo celkem 419 540 – a které jste na našich silnicích mohli vídat ještě vcelku nedávno. Zjistěte, v čem tkvěl úspěch tohoto automobilu nižší střední třídy: bylo to v dokonalé technice, nebo jen v nemožnosti pořídit si lepší vůz? A co takhle Wartburgy, východoněmecké vozy pojmenované po durynském hradu? V muzeu vám předvedou hned dva: elegantně protažený Wartburg 312 Camping z roku 1967 a jeho o dvacet let mladšího (a o poznání méně elegantního) sourozence s označením 353. Poznejte historii a technický vývoj jedné z nejstarších automobilových značek! Ocenit přitom můžete nejen technické možnosti historických vozidel, ale i jejich estetiku: co říkáte např. na tzv. „Leninovy sáně,“ tedy vcelku jedovatou přezdívku sovětských Moskvičů…?

 Moskvič.jpg

Fotografie: Moskvič, lidově pro své kvality přezdívaný „Leninovy sáně.“ Tento je z roku 1972. Zdroj: www.automuzeum-terezin.cz.

Jaguár, který nekouše a Tatry na rovině

Expozice je koncipována tak, aby relativně uceleně představila vývoj tzv. „východní“ automobilové techniky od šedesátých do devadesátých let minulého století. Najdete tu tedy auta sovětská (zejména Moskviče a Lady), východoněmecká (Wartburgy, Trabany, Barkase), rumunská (Dacie) a samozřejmě československá: kromě klasických Tater (ne, nemluvíme o horách ;-) ) je tu k vidění třeba i kompletní řada „škodovek“, a to od prvních Felicií přes embéčka, až po stopětky a stodvacítky, které můžete v českých ulicích tu a tam vidět ještě dnes. Podívejte se, jakou „evolucí“ prošla nejslavnější česká automobilová značka za dob komunismu!

Speciální prostor je v Automuzeu věnován vozům tzv. západní produkce: při pohledu na mercedesy, porsche či jaguáry si můžete si udělat jasný obrázek, v čem se třeba v sedmdesátých letech jezdilo u nás a jak vypadala vozidla za našimi západními hranicemi… Samozřejmostí jsou vojenské a nákladní vozy, motocykly, ale najdete tady třeba i lehká letadélka nebo úžasnou závodní formuli!

  • Co? Expozice historických automobil (nejen) východního bloku
  • Kde? Automuzeum Terezín, Pražská 400 (vedle parkoviště Památníku Terezín u Malé pevnosti), 411 55 Terezín.
  • Kdy? Od pondělí do čtvrtka mezi 9:00 a 17:00, v pátek a sobotu od 9:00 do 19:00.

Jestli jsme vás zaujali, koukněte přímo na stránky Autoumuzea, kde se dozvíte bližší podrobnosti: www.automuzeum-terezin.cz. A jestli budete mít dotaz, nic nezkazíte, když automobilistům rovnou napíšete: renda878@seznam_cz ;-)

 Wartburg_Camping_1967.jpg

Fotografie: Wartburg Camping z roku 1967. Zdroj: www.automuzeum-terezin.cz.

Profilová fotografie: Český Velorex neboli „Hadraplán,“ jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě. Zdroj: www.automuzeum-terezin.cz.

Kalendář akcí

<< listopad 2017 >>
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30