Stará technika nepatří do šrotu

31. květen 2012

3Tr3_Rok_1947 7. červen 2012, 10:00 - 23:59 Do plzeňské Techmanie přijíždí historický trolejbus. Co je na tom zajímavého? Především to, že tenhle historický stroj z roku 1947 je jediný svého druhou na světě a zachránit ho nebylo vůbec jednoduché. Prošel rekonstrukcí opravdu totální: odborníci na historickou techniku si s ním „hráli“ celých sedmnáct měsíců, než jej centimetr po centimetru dali do kupy. Nyní má inspirovat studenty a veřejnost a ukazovat technický pokrok, který konstruktéři trolejbusů urazili za posledních šedesát let. Podívejte se na trolejbus s opravdovým příběhem! 

Příběh jednoho trolejbusu

Dne 6. června 2012 se studentům Elektrotechnické a Strojní fakulty Západočeské univerzity v Plzni naskytne neobvyklý pohled: přímo pod jejich okny na pár hodin zaparkuje unikátní trolejbus 3Tr3. Bude zářit novotou a přece bude mít za sebou více než 65 let historie. A proč se na univerzitě octne? Aby studenty, budoucí inženýry techniky, lehce konfrontoval s prací jejich předchůdců.  Pak se vydá do nedaleké Techmanie, kde bude k dispozici všem z nás, kterým nejsou technické památky lhostejné, a věříme, že se toho od nich můžeme i hodně naučit. Vždyť právě tenhle stroj je zajímavý nejen po stránce technické, ale i historické…Jaký je tedy jeho příběh?

 Vůz s označením „119“ se na kola poprvé postavil v roce 1947, a to spolu se svými „sourozenci“ ze 3. série 3. výrobní řady (proto 3Tr3). Konstrukčně navazoval na své předchůdce z první (1Tr) a druhé výrobní řady (2Tr) i z předchozích sérií 3Tr: na rozdíl od 3Tr1 a 3Tr2 však byl třínápravová a třídveřová.  Plzeňané jej dostali jako lehce opožděný vánoční dárek: do ulic města poprvé vyrazil 27. prosince 1947, kde zůstal až do prvního srpna 1967.

  Výroba trolejbusu 3Tr3. Rok 1947

Foto: Jak se vyráběl trolejbus v roce 1947? Ručně…Zdroj: Techmania Science Center

Zahradní příběh

Úředně byl trolejbus sešrotován někdy v počátcích Pražského jara. Ovšem o čtvrt století později se známý plzeňský památkář Ing. Pavel Domanický vydal na obhlídku bývalého státního statku v Lípě u Úněsova a s překvapením zjistil, že zdejší značně zanedbaný a křovím zarostlý zahradní domek není nic jiného, než historický trolejbus 3Tr3. Nechat technickou památku chátrat dál? Kdepak! Ale cesta k její rekonstrukci byla ještě dlouhá…

 V letech 1994 – 1997 se Stodevatenáctka dostala do Zruče jako jeden z exponátů soukromého technického muzea. Odtud putovala do Muzea ŠKODA, ale trvalo ještě dalších 13 let, než mohla být zahájena její rekonstrukce. Trolejbus mezitím přešel do depozitářů Techmanie, která jej získala jako „dědictví“ po zrušeném „škodováckém“ muzeu.

 Stodevatenáctka čeká na rekonstrukci v Techmanii. Rok 2010

 Foto: V roce 2010 čekal trolejbus na svou rekonstrukci již přes čtyři desetiletí. Dá se vůbec tahle kupa železa ještě opravit? Autor: Libor Kočí. Zdroj: Techmania Science Center.

Zachraňujme technické unikáty!

Nová etapa v „životě“ 3Tr3 s evidenčním číslem 119 se začala psát v roce 2010, kdy science center Techmania získalo z operačního programu ROP Jihozápad finance na rekonstrukci vybraných technických unikátů, mj. i jediného dochovaného stroje ŠKODA 3Tr3. 22. prosince 2010 tak trolejbus odjel na podvalníku restaurátorské firmy Former do Žamberku, kde začala náročná sedmnáctiměsíční rekonstrukce, během níž se trolejbus vrátil i k původní zeleno-krémové barvě.

 Trvalým exponátem science centra je trolejbus od 7. června 2012. Jeho příběh však nekončí: „Stodevatenáctka“ zatím není pojízdná, má sice zrekonstruované motory, ale chybí ji elektrovýzbroj. Veškeré restaurátorské práce však byly provedeny s předpokladem, že dříve nebo později se Techmanii podaří sehnat i zbývající finance na její zprovoznění.

 
Technická data:

Název: ŠKODA 3Tr3, evidenční číslo 119

Rok výroby: 1947

Výrobní řada: 3Tr (1941 – 1948)

Výrobní série: 3. (1947 – 1948)

Počet vyrobených exemplářů v sérii: 24

Počet dochovaných kusů: 1

Hmotnost: 10 500 kg

Maximální rychlost: 45 km/h

Přepravní kapacita: 80 cestujících

Nejbližší dochovaný „příbuzný“: trolejbus ŠKODA 3Tr1, ev. č. 101. Deponován v Technickém muzeu v Brně.

  • Co? Světový technický unikát: historický trolejbus 3Tr3
  • Kde? Trvale v expozicích Techmania Science Center v Plzni, vstup V. branou areálu ŠKODA z ulice Borské
  • Kdy? Od 7. června 2012 každý den od 9:00 do 17:00 hod.

 Rekonstrukce v Žamberku. Rok 2011

Foto: Rekonstrukce začala v roce 2011 zhruba stejně, jako výroba v roce 1947: ručně a od podlahy… Autor: Libor Kočí. Zdroj: Techmania Science Center.

 Trolejbus se vrací ke své původní barvě. Rok 2012

Foto: V dubnu 2012 se už 3Tr3 vrací ke své původní barvě… Autor: Libor Kočí. Zdroj: Techmania Science Center.

 Profilové foto: O dvě čísla mladší trolejbus 3Tr3 (evidenční číslo 121) vyráží do ulic na přelomu let 1947/48. Zdroj: Archiv ŠKODA.