Pohrnou se mladí lidé do vědy?

1. prosinec 2012

Čtyři ministři školství, osm náměstků. Tolik osob se stihlo vystřídat na ministerstvu školství za čtyři roky, kdy běžel projekt Individuální projekt národní: Podpora technických a přírodovědných oborů.

Ten měl za úkol přinést náměty na zlepšení výuky v technických a přírodovědných oborech, nalákat mladé lidi, aby šli studovat tyto obory či se obohatit příklady ze zahraničí.

Projektu se za dobu jeho konání účastnilo přes 370 000 lidí, z toho 130 000 bylo žáků ze základních škol. Mezi dětmi měly největší ohlas akce, jako byla například červnová první dětská vědecká konference, první akce tohoto druhu v České republice.

Byla natolik úspěšná, že ji organizátoři zopakovali ještě jednou před necelým měsícem. Pražské děti pak o prázdninách mohly zadarmo chodit na příměstské vědecké tábory, kde pod dohledem vědců mikroskopovaly či chodily na odborné exkurze.

Kvalitních absolventů je stále málo

Podle Kateřiny Chmelíkové, koordinátorky a manažerky projektu IPN PTPO, je ale stále nedostatek kvalitních absolventů některých technických a přírodovědných oborů. „Projekt sice odvedl kus práce v popularizaci vědy a techniky, ale máme před sebou ještě běh na dlouhou trať, než budeme mít dostatek mladých nadšených lidí, kteří se budou hrnout do technických oborů. Například v Japonsku už si uvědomili, že tito lidé jsou velmi důležití pro konkurenceschopnost ekonomiky."

Podle Chmelíkové je ale potřeba zaměřit se nejen na žáky základních a středních škol, ale i na učitele, kteří by měli výuku technických oborů zatraktivnit.

Konference se zúčastnila v Tyršově domě na Malé Straně i řada vědců ze zahraničí. Hosté si tak mohli vyslechnout praktickou přednášku Cladie Fischer z Německa o projektu SINUS, který se zaměřuje na profesní rozvoj pedagogů v oblasti matematiky a přírodovědných oborů, nebo příspěvek Björk a Biophilia: Spojení hudby a vědy, který představil Islanďan Jón Örn Guðbjartsson.

Autor: Pražský deník