Oči řídí počítač, astma se zjistí z dechu: Studentské nápady bodovaly v Los Angeles

10. srpen 2011

V celosvětové náročné soutěži nápaditých středoškoláků získali čeští reprezentanti tři hlavní a jednu zvláštní cenu.

Mezinárodního veletrhu vědy a techniky, zvaného Intel ISEF, se v kalifornském Los Angeles účastnilo 1 537 středoškoláků z 65 zemí světa. Bylo mezi nimi i sedm Čechů – úspěšných účastníků celostátních kol Středoškolské odborné činnosti (SOČ) a obdobné soutěže pořádané Asociací pro mládež, vědu a techniku (AMAVET). A jejich nápady mezinárodní porotu zaujaly.
Vysoké ocenění získal student Filip Naiser z Gymnázia Aloise Jiráska v Litomyšli, vyhrál druhou cenu ve své kategorii počítačových věd. Vytvořil totiž software pro tělesně postižené lidi, který umožňuje ovládání počítače bez klávesnice a myši. K ovládání stačí pouhý pohyb očí snímaný webkamerou upevněnou ba baseballové čepici. S cenou je spojena odměna 1 500 dolarů.
Třetí cenu ve své kategorii získali Marek Kovář a Tomáš Peták z pražského Gymnázia Karla Sládkovského za projekt, v němž porovnávali vlastnosti oceli z hlediska jejího možného využití pro tlakové nádoby v reaktorech jaderných elektráren. K ceně patří i finanční odměna 1 250 dolarů.
Čtvrté místo ve své kategorii a 500 dolarů získal Tomáš Svoboda za funkční prototyp přenosného rentgenu a skeneru počítačové tomografie, který sestrojil jako student Střední průmyslové školy elektrotechnické v Brně. Přístroj je použitelný k hledání skrytých vad materiálů i k vyšetření menších zvířat.
Zvláštní cenu získala Erika Gedeonová ze Sportovního gymnázia v Kladně za práci, která umožňuje zjistit astma z plynů vylučovaných z těla v dechu.

Studenti, kteří se umístili do čtvrtého místa, mohou získat bezplatné stipendium pro studium na americké univerzitě.
"To jen ukazuje, že čeští středoškoláci mají výborné nápady a dokážou je uplatnit. Ale nemusíme se bavit jenom o těch nejtalentovanějších, kteří se už na střední škole dostali se svými výsledky až do celosvětové soutěže. Technické i  přírodovědné obory na vysokých školách nabízejí uplatnění v budoucím životě i těm, jejichž talent zatím ještě dříme. Během vysokoškolského studia získají znalosti, které jim umožní podílet se na zajímavých odborných projektech, a vůbec najít dobrou a jistou životní perspektivu," konstatuje docent Radim Chmelík z Vysokého učení technického v Brně, jenž je hlavním odborným garantem projektu, který připravuje webové stránky Generace Y.